Cyberincidenten is de grootste zorg voor de bedrijven

Cyberincidenten zoals ransomware-aanvallen, datalekken en IT-storingen zijn de grootste zorg voor bedrijven wereldwijd in 2024, volgens de Allianz Risk Barometer. Het nauw verbonden risico van bedrijfsschade (onderbreking van de bedrijfsvoering) staat op de tweede plaats. 


In België is de top drie van risico's: 1) cyberincidenten, 2) bedrijfsschade en 3) natuurrampen.

Cyberincidenten (bijvoorbeeld cybercriminaliteit, verstoringen van IT-netwerken en -diensten, malware/ransomware, datalekken, boetes en straffen) blijven het grootste risico sinds 2018. Bedrijfsschade (inclusief onderbreking van de toeleveringsketen) blijft ook stabiel op de tweede plaats over de afgelopen zeven jaar. Natuurrampen (bijvoorbeeld stormen, overstromingen, aardbevingen, bosbranden en extreme weersomstandigheden) stijgen met zes plaatsen naar de derde plaats. Nieuwe risico's zijn diefstal, fraude en corruptie op de zevende plaats en brand en explosies op de negende plaats.

Cyberverzekering als sluitstuk van een goed preventiebeleid.

Wat als je jouw bedrijf wil wapenen tegen de harde gevolgen van een cyberincident? Sluit dus best een cyberverzekering af. Want het laatste wat je wil, is dat je ICT-infrastructuur gehackt wordt en je bedrijfs- of klantgegevens in de verkeerde handen terecht komen. Ons kantoor staat je met raad en daad bij.

Eigenlijk zou de cyberverzekering een basisverzekering moeten zijn voor elk bedrijf. Net zoals de brandverzekering voor de gebouwen en de omniumverzekering voor de bedrijfsvoertuigen.

Een cyberverzekering zorgt ervoor dat je een cyberaanval als bedrijf overleeft, maar evenzeer is preventie belangrijk. Preventie dient om een cyberaanval te voorkomen, hoewel geen enkel bedrijf of systeem 'absoluut veilig' is. Zie de preventie als een startpunt, de verzekering als essentieel sluitstuk.  

Gespecialiseerde verzekeringsmaatschappen helpen je bedrijf ook bij je preventiebeleid en geven preventietips. ‘Hoe beter de preventie is, hoe minder de kans op grote schadevergoedingen’, is hier hun voornaamste beweegreden.

Cyberverzekering sluit je niet af met drie muisklikken

Een cyberverzekering afsluiten is immers vooraf grondig je huiswerk maken. Zonder een inschatting van de belangrijkste risico's is het onmogelijk te bepalen welk type schade het meest moet worden gedekt door een cyberverzekering. Houd er bovendien rekening mee dat het proces om te onderhandelen en de meest geschikte cyberverzekering te selecteren toch wat tijd vraagt.

De cyberverzekering heeft doorgaans drie waarborgen: dekking van de aansprakelijkheid voor schade aan derden, dekking van de eigen schade en bijstand in het geval van een cyberaanval of inbraak in de computersystemen van de onderneming. Mogelijks is er ook een waarborg rechtsbijstand. Hier moet verder onderzocht worden of de rechtsbijstand al dan niet in een afzonderlijk contract moet verzekerd worden.

Aarzel dus niet om contact op te nemen met ons kantoor.

Contactgegevens

Zakenkantoor De Vreese BV
Massemsesteenweg 267
9230 Wetteren (Massemen)
FSMA nr 013113A – cB
Tel 09 369 10 69
info@de-vreese.be

brocomnl2

Openingsuren

maandag
09:00 - 12:00
16:00 - 18:00
dinsdag
09:00 - 12:00
16:00 - 18:00
woensdag
09:00 - 12:00
op afspraak
donderdag
09:00 - 12:00
16:00 - 18:00
vrijdag
09:00 - 12:00
16:00 - 18:00
zaterdag
09:00 - 12:00
GESLOTEN
zondag
GESLOTEN

Copyright © 2021 Zakenkantoor De Vreese. Alle rechten voorbehouden. Webconcept by Nextmove

Deze site gebruikt cookies en vergelijkbare technologiën.   Meer info.     Verdergaan

We maken bij het aanbieden van deze informatie en diensten gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat door uw browser op de harde schijf van uw computer wordt opgeslagen. Daarmee kan onder andere het gedrag van gebruikers op deze website anoniem worden geanalyseerd. U kan uw browser instellen om u te waarschuwen wanneer een cookie wordt aangemaakt of om de automatische aanmaak ervan te verhinderen. U kan het gebruik van cookies door deze website weigeren, maar dit kan wel de functionaliteit en het gebruiksgemak beperken.